Translate

onsdag 29. oktober 2014

MØTE MED DET EVENTYRLIGE

Det er i år hundre år siden vår store eventyrtegner Theodor Severin Kittelsen døde. I årets utgave av Jol i Telemark hedrer jeg hans minne med en historie illustrert av meg. Bildene du ser her har jeg trykket opp som Gicleereproduksjoner i 30 eksemplarer av hver, nummerert og håndsignert. Disse er nå tilgjengelig. Kanskje dette er årets julegaveidé?

Theodor Kittelsen forteller eventyr, tegning, akvarell og olje


Det er i år 100 år siden den store Theodor Kittelsen døde. Jeg er aldri så lite stolt over å fortelle at årets utgave av Jol i Telemark har min tegning på forsiden. For å hedre hans minne forestiller jeg meg Theodor Kittelsen som sitter foran peisen og forteller eventyr til noen av sine barn. Barna lytter spendt. Under eventyrets gang vokser og materialiseres alle myte- og eventyrskikkelsene fram i den lille stuen – ja faktisk så utvides rommet til å innbefatte skogen, trollene, draugen, himmelen og stjernene. Skipet som føres av Espen Askeladden kommer flyvende på en bølge av Aurora Borealis (nordlyset) for å ta del i severdigheten. Alle lytter spendt til Theodors fantastiske skildringer, selv den sure nissen humrer i skjegget, Nøkken (den hvite hesten) står magisk lyttende – bare huldra er litt uoppmerksom der hun snur seg irritert da kvitebjørn kong Valemon dulter lett borti henne for å la prinsessen få sin del av rommet. Prinsessen stråler omkapp med huldra og det fortryllende peislyset. Bladet Jol i Telemark har blant mye godt lesestoff også min lille historie om Th. Theodor Kittelsen. Illustrert av undertegnede.
Bildet er Gicleetrykket i 30 eksemplarer og håndsignert på tykt godt papir. 
Bildet koster 1.250,- pr. stk inkl frakt. Målene er 37 cm bredde x 54 cm høyde på selve motivet. Papirformatet er 47 x 66 cm. 

De som ønsker et av det kan kontakte undertegnede på innboksen eller på post@andvik.com





Møte med det eventyrlige, tegning, akvarell og olje

Alle vet at Theodor Kittelsen var en brilljant tegner og maler. Men det ikke alle tenker over er hvordan hans form for skildring av eventyrskikkelsene har satt en standard for hvordan vi tenker på dem. Eventyrfigurene har gjennom Theodors strek blitt arketyper på hvordan de skal se ut. I min lille fortelling i årets utgave av Jol i Telemark trekker jeg fram gutten Theodor, hans fabelaktige komiske fantasi, hans lekne sinn og evne til å forestille seg det vi andre ikke klarer. Bestefaren til Theodor Kjetil Johansen fra Kåsa på Sauherad i Telemark var nok den som åpnet døren til eventyrverdenen. Han var en livelig og oppfinnsom kar. Av han fikk Theodor se inngangen til bergtrollet - en hule som førte like til det uendelige! I den illustrasjonen som du ser her tenker jeg meg Theodors skildring av gutten som skuer mot Soria Moria som et selvportrett av han selv; Theodor hadde et møte med det ubeskrivelige, med selveste naturånden. Av ham fikk han nøkkelen til å se myte- og eventyr-skikkelsene og lære dem å kjenne.

Bildet viser Theodor i møte med det eventyrlige. Det er trykket opp som Gicleetrykk i 30 eksemplarer
og håndsignert på tykt godt papir. Bildet koster 1.250,- pr. stk inkl frakt. Målene er 37 cm bredde x 54 cm høyde på selve motivet. Papirformatet er 47 x 66 cm. 

Interesserte kan kontakte undertegnede her på innboksen eller sende en mail til post@andvik.com



JOL I TELEMARK 2014 er utgjeve av Telemark Mållag og finnes i utsalg over hele Telemark fra november 2014

Redaktør:
Ragnar Lurås
Framside: Andvik, Jonny
Grafisk produksjon: Reklamehuset Wera


Innhald:

RL: (Jol i Telemark 2014)
Tore Skaug: På flukt over svenskegrensa
Kjell Bitustøyl: To samejenter i Telemark
Kaare Bakken: ”Sæle Jolekveld” Advent, jolesjau og romjol nokre tiår attende
Ivar A. Skifjeld: Solskimrande sommarminne frå Norsjø
Jonny Andvik: På talefot med det eventyrlege
Arne T. Aabø: Brevi frå Gjermund
Harald Olsen: Ei joleforteljing tufta på gamle legender om Mikaelshola ved Norsjø
Ragnar Lurås: - Eg likte meg best i utkantane
Astrid Ormtveit: Soldat Olav Nuten frå Mandal
Eilert Kvernes: Kaffien – den norske nasjonaldrykken
Einar Søreide: Kryssord.



God Jol!

Hilsen Jonny Andvik






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar