Translate

onsdag 31. juli 2013

DET ER FINT Å HJELPE EN HJELPER


Aust-Agder Blad skriver om Ole Jacob Røren (82) i Gjerstad og hans uttrettelige innsats for å skaffet et fond på to millioner kroner til barn på Radium- og Rikshospitalet.


Publisert av Svein Walstad 29.07.13:
Du kan møte han under Trebåtfestivalen til helga der han har fått egen stand for å samle inn penger til Leger uten grenser. 
Ole Jacob Røren med litografiene "Eva", "The Pond" og "Embrace" av Jonny Andvik.
"Det gir meg veldig mye å kunne hjelpe andre, og det er godt å se at det gir resultater. Når det gjelder fondet på to millioner kroner til de to sykehusene i Oslo, så har det i løpet av de siste 10-12 årene gitt en rentegevinst på 1,6 millioner kroner. Og dette kommer veldig godt med til barn som virkelig trenger en oppmuntring", sier den pensjonerte læreren. Som altså står på sent og tidlig med sine prosjekter.

Under den kommende Trebåtfestivalen vil Røren selge lodd der gevinstene er flotte malerier han har klart å skaffe til veie. – Jeg har gevinster for totalt 70 000 kroner, og jeg har bl.a. fått et maleri av den tidligere direktøren ved Radiumhospitalet, Jan Vincents Johannessen. Jeg har også fått et maleri av den kjente maleren Jonny Andvik fra Porsgrunn. Begge disse maleriene er verdt ganske mye, sier Røren, og legger til at også er mange andre flotte malerier blant gevinstene. Han er opprinnelig fra Vestfold, men har flyttet til Sundebru i Gjerstad der han bor sammen med Bodil Gryting, som har vært en stor drivkraft i foreningen Norge-Moldova. Nå jobber de begge to for å hjelpe folk i det lufattige landet. – Da jeg bodde i Vestfold jobbet jeg også aktivt for SOS barnebyers avdeling der. Så det har vel blitt en slags livsstil å trå til for andre, sier Røren, som sier at å jobbe for organisasjonen Leger Uten Grenser bare er en stor forøyelse. Han sier at folk er veldig flinke til å støtte det arbeidet disse legene gjør i krigsherjede land rundt i hele verden.
– Mange gir penger uten å ta med seg gevinster de har vunnet, og det synes jeg er flott. I forbindelse med det jeg gjør under Trebåtfestivalen, så kan jeg legge til at jeg har satt ut bøsser i flere butikker i byen. Jeg håper mange besøker standen og putter penger på bøssene, for det går etter min mening til et veldig godt formål, sier stå-på-ildsjelen på 82 år.





http://www.austagderblad.no/lokale_nyheter/article6781434.ece

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar