Translate

tirsdag 10. juli 2012


Lauvlia; sommerutstilling med Th. Kittilsen og Jonny Andvik 
20. mai til september 2012

Lauvlia - Familien Kittilsens kunstnerhjem  fra 1899 til 1908, er åpent for publikum hele sommeren. Adressen er Kunstnerdalen, Sigdal ved Soneren. Med Haga; Skredsvigs kunstnerhjem på oppsiden og Blåfarveverket på nedsiden har man opplevelsene som perler på ei snor.

Åpningen var 20. mai. Sol og glade mennesker på et eventyr av et sted - velkommen!


Åpningstalen holdes av Jonny Andvik på Lauvlia 20. mai 2012; her kan den leses:

Gud for et vakkert sted vi er! - Her i Lauvlia har vi utsyn over Soneren, kunstnerdalen og Andersnatten! Nettopp her vi står, står vi ved terskelen til en spennende verden av fabler, hvor myter har fått liv og hvor de underligste skapninger fra underverdenen, nisser, troll, og mangt et unevnelig monster har blitt formet - ene og alene ut av en manns fantastiske idéer, evner og syn; Theodor Kittilsen.

Det å være her, er som å tre inn i Kittilsens eget eventyr og ta del i hans skaperverk - hans liv.

Med bildene har Theodor Kittilsen åpnet sinnene våre og laget ikoner ut av norsk folketro og eventyr. Bilder som vi stolt kan si er blitt en del av vår felles hukommelse og kultur for alltid.

Bildene hans ligger i et sjikte mellom det realistiske og det overnaturlige - han lar oss få se det uforklarelige samtidig med at det er satt inn i en natur -og miljøskildring vi kan kjenne oss igjen i.
Alle har en relasjon til Kittilsens bilder. For meg så har han betydd mye - jeg har ofte drømt meg bort i hans bilder fra mytene, sagnene og folke-eventyrene. Og jeg har begitt meg inn på det som kan kalles hans terretorium og arbeidet med noe jeg har kalt en revitalisering av mytene.

Sommerens utstilling heter Jomfruland og viser Kittilsens skjønne billedserie fra 1893, 14 idyller fra Jomfruland. Mine malerier og grafiske trykk har fått plass ved hans side i hans ateliér - noe jeg anser som en stor ære. Der inne vil dere få se at enkelte av mine arbeider er direkte inspirert av Kittilsens mytiske univers, og andre motiver fra enda en fellesnevner: vår kjærlighet til øya Jomfruland.

Jomfruland - øya ligger som et stort smil ut mot Skagerak.
Med strender av kulestein så langt øyet kan se, gårder og småhus, skog, åker og eng – bundet sammen av eldgamle steingjerder langs grusvei og sti. Det er områder med dyrket mark, kultivert gjennom generasjoner tilbake i tusen år og landskap tydelig preget av naturens luner. Den lave øya omkranses av havet som speiler en høy himmel. Det er det som gir det spesielle lysfenomenet vi malere finner så fascinerende.

Da vil jeg avsluttningsvis ønske velkommen - ikke bare til en utstilling, men også til det historiske eventyret dette stedet er! Jeg takker Lauvlia og Åse for å la meg få plass - skulder ved skulder med et av mine store idoler og erklærer utstillingen Jomfruland for åpnet!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar