Translate

mandag 13. august 2012


SOM HUGGET I STEN

Malerier er skapt av en maler med hånd og intellekt. Strøkene er som spor i sten, og blir stående der for alltid. Maleren har en evig tilstedeværelse gjennom det han har malt. Penselstrøkene er enestående – de sier ikke bare noe om hvordan bildene ble skapt – strøkene er like meget malerens signatur.

Reflekterer vi bortenfor all persepsjon -og kunsthistoriske teorier og ismer, er det de tidløse faktorene som vi kan se i Velázquezs maleri “Las Meninas” fra 1656-1657 som er vesentlig viktigere enn hvor og når maleren eksisterte. Diego Velázquez var den ledende maleren på Philip den fjerdes hoff i Spania under Barokken. Den spanske mesteren malte “impresjonistiske” strøk to hundre år før stilen ble en isme. Ikke før i 1872 til 1886 årene ble Imresjonismen et begrep. Ordet ble hentet fra Claude Monets “Impression, soleil levant” malt i 1872 og først benyttet av kritikerne, som et hånsord mot en gruppe malere som ønsket å male den umiddelbare naturopplevelsen.

Det er argumentere mot kunsthistoriens grensesettinger. Vi kan med fordel skaffe oss innsikt og teoretiske kunnskaper, men ikke la dem diktere tenkningen. Er du tilhenger av lærdom, behøver ikke kunsthistoriens rammebetingelsene sette presens for vårt syn på maleriet. Det er nettopp det “levende” maleri som gjøre spådommene om at maleriet er dødt til skamme. Kunsthistorien er nemlig opptatt av at Robert Rauschenberg i bildet  “White Painting” fra 1951, eller enda tidligere i Kurt Schwitters “trash” malerier, eller i  form av Kasimir Malevichs maleri “Svarte firkant” fra 1915 oppfant det som er blitt kalt "end of painting." Sett gjennom kunsthistorikernes briller var det et spennende innfall i tråd med en kunsthistorisk utvikling. Min påstand er at dette handler om uinspirerte malere på leting etter et filosofisk prosjekt.

Knut Buen av Andvik. Detalje.

Leik av Andvik. Detalje.

Lost Love av Andvik. Detalje.

Selvportrett ved elven av Andvik. Detalje.

Madam X av Andvik. Detalje.

Spiritual support av Andvik. Detalje.

Springtime promises av Andvik. Detalje.

Septemberbukett av Andvik. Detalje.

Primavera av Andvik. Detalje.

Fossegrimen av Andvik. Detalje.

Selvportrett i medvind av Andvik. Detalje.
Det som betyr noe er hvordan vi selv tenker når vi titter på malerier. La meg forsøke å forklare: maleriene etterlater seg et slags sansespor av verden. Gjennom et maleri kan vi observere synsopplevelser som en annen har hatt – en antydningstro hensikt står igjen på lerretet. Er det utført på en særdeles vakker måte, blir det rørende og ta del i bildet. Maleriene blir da verdifulle syn, magisk konservert for ettertiden gjennom malerens kjærlighet til motivet, erfaringer og dyktighet.

1 kommentar:

  1. Vakre bilder av noen fortryllende malerier, og flott tekst!

    SvarSlett