Translate

mandag 6. august 2012


WIDE SIGHTS TURN MY EYES 
TO MY INNER HORIZON

Eikeskogen. Olje på plate.

Tidlig vår. Olje på plate.


Jomfruroser. Olje på lerret.

Solen smelter i øyet. Olje på plate.

Ut mot Skagerrak. Olje på lerret.

Vårskog. Olje på lerret.

Hovedgårdens bryggerhus. Olje på plate.

April. Olje på lerret.

Utsyn fra Jomfruland. Olje på lerret.

Aftensang. Olje på lerret.

Aall Hovedgaard. Olje på lerret.

Forlatt. Olje på lerret.
Landscape painting has been described as one of the easier levels to achieve within the art of painting, in line with still-lifes. Part of the reason for this view comes from the Renaissance paintings, in which human figures are the main carrier of the message conveying the ideas. The landscape was of lesser importance – landscapes was more like a drapery of nature around the characters in the works of that time. Painters such as John Constable (1776 - 1837) and J.M.W. Turner (1775 - 1851) in England, George Inness (1825 - 1894) and The Hudson River School in America, and Jean-Baptiste-Camille Corot (1796 - 1875) and The Barbizon School in France broke with this form and created paintings in which human beings were reduced in the landscape depicted in activities such as work, play, war and heroic deeds, rather than in religious acts. This broke the contrary to earlier ideals and used landscapes as an expression of their ideas. They gave the landscape status as a genre in painting.

In Norway - during the romantic era, painters like JC Dahl (1788 - 1857), Hans Fredrik Gude (1825 - 1903), August Cappelen (1827 - 1852) and Lars Hertervig (1830 - 1902), etc. found inspiration in the work of landscape motifs, in a time where there was a growing need to strengthen the national identity. Since then it has always come painters who did things their own way. Anders Zorn (1860 - 1920), Swedish painter who painted the Nordic light in a brilliant manner. Edward Hopper (1882 -1967) and Andrew Wyeth (1917 - 2009) - both Americans, found the "new" composition and narrative solutions. And in Norway, Odd Nerdrum (1944 -) a master of figure painting – goes his own way and use the landscape always in his distinctive way.

This is a small part of a long list of painters who have influenced how I think and get inspired to solve my compositions. For me to paint is a continuous study tour, where ideas and imagination, craft, pigments and hard work always has the last word.



Vidt utsyn vender blikket innover
mot tankenes horisont


Landskapsmaleriet er blitt beskrevet som ett av de enklere nivå å få til innen maleriet, på linje med stilleben. Noe av årsaken til denne oppfatningen kommer fra Renessansetidens maleri, hvor menneskeskikkelsene er hovedbærer av idéene maleriet formidler og landskapet var av mindre betydning – landskap var mer som et draperi av natur rundt figurene. Malere som John Constable (1776 - 1837) og J.M.W. Turner (1775 - 1851) i England, George Inness (1825 - 1894) og The Hudson River School i Amerika og Jean-Baptiste-Camille Corot (1796 - 1875) og The Barbizon School i Frankrike brøt med denne formen og skapte malerier hvor menneskene ble avbildet forminsket i landskapet i aktiviteter som arbeid, lek, krig og heltedåd, snarere enn i religiøse handlinger. Dermed brøt de tvert med tidligere idéaler og benyttet landskapsskildringene som et uttrykk for sine idéer. De ga landskapet status som sjanger innen maleriet.

I Norge – under nasjonalromantikken, fant malere som J.C. Dahl (1788 - 1857), Hans Fredrik Gude (1825 - 1903), August Cappelen (1827 - 1852) og Lars Hertervig (1830 - 1902), m.fl. inspirasjon i arbeidet med landskapsmotiver, i en tid hvor det var et økende behov for å styrke den nasjonale identitet. Siden har det alltid kommet til malere som gjør tingene på sin egen måte. Anders Zorn (1860 - 1920), svensk maler som malte det nordiske lyset på en briljant måte. Edward Hopper (1882 -1967) og Andrew Wyeth (1917 - 2009) – begge amerikanere, fant “nye” komposisjon- og fortellerløsninger. Og i Norge er Odd Nerdrum (1944 - ) en mester innen figurmaleriet. Han går egne veier og bruker landskapet på sin alltid særpregede måte.

Dette er en liten del av en lang liste med malere som har innflytelse på hvordan jeg tenker og inspireres til å løse mine komposisjoner. For meg er det å male en kontinuerlig studiereise, hvor idé og forestillingsevne, håndverk, pigmenter og hardt arbeid alltid har det siste ordet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar