Translate

onsdag 8. august 2012

THE PAINTER OUT AND AROUND

A painter has a freedom that few other occupations can match. The work can be brought out of the studio - to the woods, up in the mountains or anywhere the nature can offer a nice landscape. Thus, the workplace where the artist has decided to paint. 


Jomfruland 2007. Foto: Anders Kvåle Rue.


Jomfruland 2004. Foto: Knut Johnsen.

Jomfruland 2003. Calos Madrid og Jonny Andvik.

Jomfruland 2010. Foto: Fabian August Andvik.

Vrangfoss sluseanlegg 2005. Foto: Nils Melfald.

Jomfruland 2006. Foto: Wenie Realfsen.

Jomfruland 2006. Foto: Wenie Realfsen.

Jomfruland 2006. Foto: Hansi von Grenzfeldt.

Jomfruland 2010.

Svartangen 2003. Foto: Marit Saxegaard.
MED NATUREN SOM ATELIÉR

Som maler har man en frihet som få andre yrker kan måle seg med. Arbeidet kan bringes ut av ateliéret – til skogs, opp på fjellet eller hvor som helst motivene er. Således blir arbeidsplassen der hvor maleren har bestemt seg for å male. 

Det er en privilegert situasjon å ha et malerhjem hvor familien er nær nok til et sosialt felleskap og samtidig gir rom til å arbeide lange dager når det er nødvendig. Gode bilder blir som å ta med seg “fangst” hjem. Den som har fått storlaks på kroken vet hvilken følelse jeg beskriver... Men på alle de dagene laksen ikke biter på – må rutinene drilles. For maleren skjer det ved å forfine motiv-blikket, lære seg god tilrettelegging og å være beslutningsdyktig. Det går ikke an å vente til inspira-sjonen skal komme, i hvertfall ikke om man ønsker å leve av å skape bilder. Oppskriften er sikkert ikke lik for alle, men for meg fungerer det bra ved simpelthen å begynne på arbeidet. Ved å bruke øynene finner jeg de gode motivene. Ikke med kamera, det blir feil. Forsøk å forestille deg Erik Werenskiolds bilder malt etter fotografier – det skurrer. En maler som elsker landskaps-maleri vil trenge flere liv for å dekke alt det vakre som er å male i Telemark. Har man slike ambisjoner, blir det er ingen ni-til-fire-jobb. Det sies at malere er mer følelsesladde enn andre mennesker, men vi er ikke skapt annerledes enn andre folk. Det er vel mer slik at malerne har lært seg å kjenne på de strengene som bringer fram gode bilder, og bruker det sammen med kunnskap og ferdigheter. Timer og dager med arbeid og konsentrasjon gjør deg så klart sårbar for kritikk. Men det er et stykke derfra til den såkalt lidende kunstnersjel.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar